Alles wat je wilt weten over burnout, symptomen, signalen, oorzaken, voorkomen en herstellen

Burnout

Vele lopen er in hun leven tegenaan, een burnout. Hoe weet je nu of jij gevaar loopt om in een burnout-situatie terecht te komen. Welke burnout-signalen en burnout-verschijnselen krijg je ruim van te voren voordat het echt te laat is en je met burnout-klachten thuis zit. Welke preventieve maatregelen kun je nemen om een burnout te voorkomen. Wat moet je doen om weer snel te herstellen van bijvoorbeeld een overspannen situatie?


1. Burnout-symptomen en signalen waar je serieus mee om moet gaan.


Een burnout heb je niet van de ene op de andere dag. Het is een proces dat al veel eerder is ingezet door een onbalans in je werk of privésituatie. Je lichaam geeft ruim van te voren al vele signalen af dat je jezelf aan het opbranden bent. Wil je voorkomen dat je ziek wordt dan zul je deze klachten en signalen van burnout heel serieus moeten nemen.

Enkele vroege symptomen van een burnout:
Bekijk hier meer informatie over de burnout symptomen en signalen.


2. Oorzaken van burnout


Burnout komt in iedere branche voor. Toch blijkt dat beroepen waarin men werkt met veel emotionele belastende contacten een verhoogd risico te lopen. Je kunt hierbij denken aan artsen, maatschappelijk werkers of psychiatrische verpleegkundigen.

Toch zijn er ook andere belangrijke stressbronnen die een burnout tot gevolg kunnen hebben:
Meer over de oorzaken van burnout.


3. Voorkomen van burnout


Wanneer je de signalen die je lichaam geeft serieus neemt dan ben je instaat om een burnout te voorkomen. De remedie is niet om je werkzaamheden rustiger aan te gaan doen. De oplossing in het voorkomen dat je verder afzakt zit in zoveel mogelijke leuke en ontspannende activiteiten te doen. Sporten of ontspanningsoefeningen zijn zeker aan te raden.

Maak voor jezelf eens een lijst met dingen die je graag doet en zorg dat je aan deze activiteiten prioriteit geeft in je leven. Het kan verstandig zijn dat je jouw leidinggevende of collega’s op de hoogte brengt van wat stressvolle momenten voor je zijn. Bespreek dit en maak plannen hoe je dit samen kunt oplossen. Heb je het gevoel dat de werkdruk en het ontbreken van overzicht jou heel veel spanning oplevert dan kun je natuurlijk ook altijd een time-management training volgen. (SlimWerken.COM)

Kijk hier voor meer informatie over het voorkomen van een burnout.


4. Herstellen van Burnout / re-integratie


Indien je ziek thuis bent komen te zitten dan is het belangrijk om gestructureerd te werk te gaan aan een goed herstel. Het herstelproces bestaat uit 5 verschillende fasen en helpt je bij het re-integreren naar een werksituatie en voorkomt het terugvallen in je oude patronen.

Fase 1. Fysiek herstel (ongeveer 4 weken)
Fase 2. Activatie (4 tot 12 weken)
Fase 3. Start werkhervatting op therapeutische basis (vanaf week 12)
Fase 4. Re-integratie (vanaf week 16)
Fase 5. Terugval-preventie (vanaf week 20)

Kijk hier voor meer informatie over het herstellen van een burnout.



5. Ben je nu overspannen of heb je een burnout? Wat is eigenlijk het verschil?


In beide gevallen is een stressvolle situatie de oorzaak van een onbalans in je werk of privéleven. Deze onbalans uit zich in kwaaltjes en uiteindelijk in een ziekmelding. Toch zit er een essentieel verschil tussen de klachten en herstel van burnout en overspannenheid.

Kijk hier voor meer informatie over het verschil tussen burnout en overspannen.




6. Zoek een coach die je kan helpen bij het voorkomen of herstel


Als je op zoek bent naar een coach die je kan helpen bij het voorkomen dat je echt een burnout krijgt. Of als je iemand zoekt die je kan helpen bij je herstel. Kijk dan op AlleCoaches.nl waar je eenvoudig kunt zoeken, kiezen en contact opnemen. Je vindt altijd een geschikte coach bij je in de buurt.


Bij het schrijven van deze pagina's is gebruikt gemaakt van het boek: "Omgaan met Burnout" van Carien Karsten. Wil je er meer over lezen, dan kun je het boek hier bestellen.


Zoek hier een goede coach